Ogórki na zimę - prosty przepis

Ten dzień zapowiadał się dużo lepiej, ale życie uwielbia kłaść nam kłody pod nogi....
Rozmawiając ostatnio z moją mamą usłyszałam, że właśnie zakupiła 20kg ogórków - Śremskich na kiszenie. I to jest u niej dopiero pierwszy rzut kiszenia. Rok wcześniej zrobiła 80 kg ogórków !!!!! Nie wiem jakim cudem już w tym roku ich nie ma.
Natchniona tą rozmową udałam się na targ - super sprawa- i zamówiłam u Pani 10 kg. Wiem, wiem słabo ale mi tyle na zimę  wystarcza. Jestem tylko ja i mąż, czasami dam jakiś słoik koleżance. Ogólnie starcza. Plus zawsze co nieco mogę wyłudzić od mamy.
Rano z mężem poszliśmy na targ kupiliśmy 10 kg ogórków, marchewkę koper, czosnek chrzan, cebule - dużo warzyw. Staram się nie kupować w supermarketach a właśnie na targu. Wspieram lokalnych rolników no i ten piękną tradycje jaką jest targ.
NAJLEPSZE NA KISZENIE SĄ OGÓRKI ŚREMSKIE!!! NIE CAŁE ZIELONA, ALE Z LEKKO ŻÓŁTYM PRZEŚWITEM !!!!! 
Poszukajcie, na pewno obok was jest warzywniak, targ, albo nawet jakiś pan/pani na rogi ulicy. Gwarantuje wam, że smak jest dużo lepszy niż z supermarketu, wcale nie jest dużo drożej, kupujesz tyle ile chcesz i nic nie jest pakowane w folie.
Ale do rzeczy...
                                             WAŻNE !!!!!!
przed przystąpieniem do kiszenia radzę przygotować słoiki i nakrętki i SPRAWDZIĆ czy nakrętki pasują i czy żadna nie będzie przekręcona.

Kiedy to już uczynicie, należny umyć słoiki i wyparzyć. Jeżeli ktoś ma zmywarkę sprawa załatwiona wszystko pakujemy do zmywarki i myje się samo. W innej sytuacji słoiki myjemy i zalewamy wrzątkiem. Studzimy i wycieramy do sucha. Nie zapominamy też o nakrętkach - je też trzeba umyć.
Na 10 kg ogórków
kupiłam
1x 40cm laskę chrzanu
4x wiązki kopru
2x główki czosnku
jeżeli ktoś ma dostęp i możliwość to polecam dodać do ogórków liście winogron !!! Na spód słoika kładziemy i koper i liść winogrona.
Na spód słoika wkładamy koper, czosnek i jeżeli ktoś ma liść winogrona.
Ogórki dokładnie myjemy, układamy " dupką" do góry :) czyli ogonkiem https://www.przyslijprzepis.pl/media/cache/default_small/uploads/media/default/0001/15/4b055093064e0f80c65d39df05f5ee71e0189f43.jpegPomiędzy ogórki wkładamy obrany i pokrojony chrzan.
Zagotowujemy wodę. Na 1l wody przypada 1,5 łyżki soli. Najlepiej do ogórków nadaje się sól niejodowana do przetworów
http://sklep.sol-klodawa.com.pl/userdata/gfx/67868968b2f22082538b606c9aecf950.jpgWrzątkiem zalewamy słoiki i i dobrze zakręcamy. Polecam raz jeszcze przez zalewaniem i zakręcaniem sprawdzić czy dana zakrętka pasuje do słoika. Ja już nauczona błędem mogę wam to polecić. Zakręcam ostatni OSTANIE słoik i co ??? i przekręcony. kolejna zakrętka. Nic. Kolejna. Nic!!!! Idę do piwnicy w poszukiwaniu zakrętek. Mam ich bardzo dużo ale wszystkie na "6" a ja potrzebuje na "4". Szukam innego dużego słoika. Nic!!!! Naprawdę skończyło się na pożyczeniu zakrętki od sąsiadki.
Po zakręceniu sprawdzamy czy na pewno zakrętka trzyma. Odwracamy słoik dnem do góry i kręcimy nad zlewem, jak nie leci woda znaczy, że wszyto się dobrze trzyma. ;)
Na sam koniec jeszcze raz napiszę dobrą, sprawdzona proporcję na zalewę do kiszenie.
Na 1litr wody 1,5 łyżki soli

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zasada 15 min w sprzątaniu

Keczup z cukini - Thermomix

Zero waste Idea !!!